Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Проблема
24/03/2010 14:43

Законодавчі засади нищення лісів

За оцінками екологів, протягом останнього тисячоліття загальна площа лісів України скоротилася більше, ніж втричі. Відбулося антропогенне переформування лісових ландшафтів, знизилася їхня природна продуктивність. Нинішні лісові насадження виснажені надмірними вирубками. Через відсутність інвестицій залишаються низькими темпи лісовідновлення. Неефективність відповідної нормативно-правової бази зостається поза увагою, а це сприяє криміналізації лісової галузі, що й підтверджується конкретною правоохоронною статистикою. Так, Департаментом державної служби боротьби з економічною злочинністю МВС торік у лісовій галузі виявлено майже 850 злочинів.

Сам собі голова

На Хмельниччині розслідується кримінальна справа щодо діяльності директора держлісгоспа Кам’янець-Подільського району, який, підробивши документацію щодо санітарних вирубок, наказав зрізати півтори сотні дерев цінних порід. Державі завдано збитків на суму 1,1 млн гривень.

Махінаторів-контрабандистів, посадовців одного з приватних підприємств цьогоріч викрито й на Львівщині. На підставі підробленої документації про походження лісопродукції вони здійснили 121 експортну операцію деревини дуба і бука в США та Польщу, чим спричинили державі збитків на суму 2,5 млн гривень.

Результати дослідження, проведеного фахівцями ЦППР на чолі з Олександром Банчуком протягом жовтня-листопада 2009 року, засвідчують, що занедбаність лісової галузі і зловживання чиновників зумовлені низкою причин, зокрема, конфліктом інтересів у статусі Держкомлісгоспа. Протиріччя закладені у Положенні про цей державний орган, де простежується чітко виражене поєднання функцій з вироблення загальної політики й адміністрування – надання дозволів і проведення перевірок їх дотримання, охорона лісів і ведення прибуткового лісового господарства, здійснення функцій державної влади і господарської діяльності. Тобто законодавець і виконавець в одній особі.

Закон, як дишло…

Очевидна й недосконалість чинного законодавства, яке не гарантує в необхідному обсязі збереження лісів, внаслідок чого заготівля деревини може здійснюватися поза встановленим порядком. Вирубки контролюються накладними чи відомостями, що не відносяться до документації суворої звітності, а тому їх можна виписувати кілька разів на один і той же об’єкт. Таким чином, існує реальна можливість за тією ж самою накладною неодноразово вивозити і реалізовувати лісоматеріал.

Недоліки законодавства породжує низку корупційних ризиків. Скажімо, на сьогодні не існує єдиного нормативно-правового акта, що регулював би процедуру надання хоча б однієї адміністративної послуги у сфері лісового господарства. Наприклад, порядок видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених із них виробів у межах експортних операцій регулюється як мінімум п’ятьма нормативними актами різної юридичної сили.

Взагалі, якщо говорити про корупційні ризики, то один із них – системний – полягає у проблемному статусі персоналу і слабкості внутрішнього контролю. Працівники центрального апарату Держкомлісгоспа та його територіальних підрозділів є державними службовцями (понад 900 осіб), на яких поширюється дія чинного законодавства про боротьбу з корупцією. Разом із тим, до складу Держкомлісгоспу входять підприємства, працівники яких не віднесені до відповідних категорій держслужбовців (близько 80 тис. осіб), а отже на них не поширюється антикорупційне законодавство.

Лісові і мисливські угіддя – ласий шматок

Тема незаконного надання в користування юридичним і фізичним особам мисливських угідь набула суспільного резонансу вже давно, а минулорічний трагічний випадок на Кіровоградщині, пов’язаний з народним депутатом України від однієї з політичних сил, вкотре загострив увагу до цієї проблеми.

На Закарпатті порушено кримінальну справу стосовно службовців двох селищних рад Рахівського району, які підробили акти погодження і надали товариству мисливців та рибалок у користування на 25 років майже 20 тис. га мисливських угідь. 

На Київщині викрито посадових осіб Української міськради Обухівського району та місцевого відділу земельних ресурсів, які передали у приватну власність 14 земельних ділянок лісового фонду Козинського лісництва без погодження із землекористувачем.

Службовці Бистрицької сільради, Надвірнянської РДА та ДП «Надвірнянське лісове господарство» (Івано-Франківська область) спустошили казну держави на 1,3 млн грн, незаконно передавши у приватну власність 2 га землі в урочищі Довжинець–Вовули.

На варті лісової законності

У складі підприємств, установ і організацій, що підпорядковані Держкомлісгоспу, як і в структурі самого комітету, діють підрозділи Державної лісової охорони, що має статус правоохоронного органу. Посадовці цієї структури наділені контрольним функціями і мають право: викликати громадян для надання пояснень у зв’язку з порушеннями лісового законодавства; безперешкодно відвідувати підприємства, що добувають, переробляють і зберігають деревину; визначати розмір збитків, завданих лісовому господарству; анулювати дозволи на використання лісових ресурсів; обмежувати або забороняти господарську діяльність; складати протоколи та розглядати справи про адмінпорушення у сфері охорони лісів. До того ж адміністративне законодавство дозволяє охоронцям лісів притягати до відповідальності без складення протоколу і стягувати штраф на місці вчинення злочину.

Законність у лісовій галузі забезпечують й інші відомства. Зокрема системну, цільову роботу в цьому напрямі проводить Держслужба боротьби з економічною злочинністю МВС. Ще 9 років тому в рамках регіональних підрозділів ДДСБЕЗ у західних областях було створено спецпідрозділи протидії правопорушенням на об’єктах лісового господарства. Торік майже половина (406) з усіх виявлених злочинів на рахунку працівників цих підрозділів. Завдяки їхній роботі до кримінальної відповідальності притягуються 224 особи.

На думку фахівців ДДСБЕЗ, необхідно запровадити ліцензування суб’єктів підприємницької діяльності, які діють у лісовій галузі, а виконання цих функцій покласти на облдержадміністрації. Слід запровадити кримінальну відповідальність за здійснення незаконної підприємницької діяльності в сфері лісокористування і переробки деревини (так звані пилорами). Аби встановити ефективний контроль за проведенням вирубок, правоохоронці пропонують підпорядкувати ліси, які належать держспецлісгоспам АПК і військовим лісгоспам, обласним управлінням лісового господарства. Перегляду потребує й Ухвала колегії суддів Судової палати у кримінальних справах Верховного суду України від 11 травня 2004 року, згідно з якою лісники не визнаються службовими особами, хоча вони здійснюють функції з охорони лісу, збереження та використання лісових ресурсів, тобто виконують організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські обов’язки і є представниками влади.

Зрештою, ситуація в лісовій сфері не складає таємниці, а вирішення її потребує державницького, системного підходу.

Юрій Сахно, м. Київ

 

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті