Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Проблема
13/01/2013 18:24

Податок на «колеса»

Органам внутрішніх справ можуть довірити виконання ще однієї функції: контролювати сплату екологічного збору за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів. З цією метою народні обранці мають розглянути нові законопроекти і внести зміни до Податкового кодексу (ПК).

Реєстр для МВС
   Згідно з новим законопроектом № 0975, утилізації підлягатимуть лише ті транспортні засоби, які не відповідають технічним вимогам, забруднюють навколишнє сере­довище й загрожують життю та здоров’ю людей. Порядок вилучення таких «коліс» із експлуатації затверджуватиметься Кабінетом Міністрів (за поданням органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері транспорту).
   Платниками «утилізаційного» податку мають бути особи, які здійснюють відповідну діяльність: випускають транспортні засоби (а також кузови) для продажу на внутрішньому ринку, ввозять їх на нашу територію або купують в інших осіб. Від сплати такого податку звільняються дипломатичні представництва (консульські установи), міжнародні організації з певними привілеями та імунітетом, продавці старих автомобілів (з року випуску яких минуло 30 або більше років), а також виробники, які включені до реєстру осіб (котрі взяли на себе зобов’язання забезпечити утилізацію знятих з експлуатації автівок).
   Особи, які займаються утилізацією автомобілів, повинні скласти так званий «реєстр оформлених довідок» (про звільнення від сплати податку) і надати його до МВС – цей реєстр, згідно зі змінами до ст. 250 ПК, «веде Міністерство внутрішніх справ». У зазначеній редакції цієї статті також наголошується на тому, що ОВС здійснюватимуть державну реєстрацію чи перереєстрацію транспорту «на підставі довідки про сплату екологічного податку за утилізацію» (це правило не поширюється на перереєстрацію ТЗ, придбаних до 1 січня 2013 року). За новими правилами, працівники МВС фіксуватимуть (і контролюватимуть) всі транспортні засоби, з яких сплачуватимуть екологічний податок за утилізацію старих «коліс».
   Під час прийняття таких «коліс» у пунктах приймання (які здійснюватимуть утилізацію) не стягуватиметься плата лише у разі дотримання певних умов, а саме: якщо власник автотранспорту надав довідку про сплату екологічного податку або довідку про звільнення від такої сплати. В інших випадках утилізаційні послуги будуть платними: розмір цієї суми встановлюватиметься Кабміном (вона не може перевищувати граничного розміру, встановленого Податковим кодексом для відповідних транспортних засобів).
   При цьому потрібно звернути увагу на суттєвий момент: пункт приймання має право відмовитися від безоплатного прийняття транспортного засобу, який не має необхідного комплекту (перелік істотних елементів для кожної категорії автомобілів затверджуватиметься Урядом). Ще одне «але»: якщо маса старого авто становить менше 90% його первинної маси, то за утилізаційні послуги також доведеться платити. Після відправки «коліс» на утилізацію потрібно подати до органу внутрішніх справ заяву про зняття з реєстрації (причому, не пізніше, аніж через 30 днів після отримання відповідної довідки у пункті прий­мання).
Цікава арифметика
   За експертними підрахунками, щорічне списання автотранспортних засобів у нашій країні перевищує 100 тисяч одиниць. Тобто потреба їх утилізації зростатиме й надалі, а механізму для вирішення цієї проблеми поки що немає.
   Як стверджують парламентарі, необхідність законодавчого визначення порядку утилізації автомобільної техніки в Україні обумовлена низкою факторів, передусім відсутністю належної інфраструктури. Річ у тім, що нині парк легкових, вантажних, вантажопасажирських, спеціальних, спеціалізованих автомобілів та автобусів у нашій країні є одним із найдавніших у Європі. При цьому в останні роки намітилася тенденція до збільшення середнього віку автомобілів: він уже перевищує 18 років. Очевидно, що за такого стану національного автомобільного парку для нашої країни дедалі гостріше постають питання, пов’я­зані з екологією, безпекою, якістю пального та технічними стандартами.
   Згідно з даними експертів, близько 30% автопарку України – машини, які вже «проїздили» понад 25 років. Якщо до них додати ще 2,8 млн «коліс» «віком» від 10 до 15 років, картина вималюється досить невтішна: більше половини автомобілів (близько 60%) відпрацювали щонайменше дві п’ятирічки. А якщо при цьому ще й врахувати обсяги щорічного списання транспортних засобів, то все здається ще похмурішим. Саме тому дедалі гостріше постають питання, пов’язані з довкіллям, безпекою та технічними стандартами. Внаслідок зростання потреби в утилізації автомобілів також виникає проблема переробки відходів і супутніх товарів (акумуляторних батарей, автошин тощо).
   Фактично в усіх регіонах країни доведеться створювати відповідну інфраструктуру для переробки автомобілів, а також відкривати підприємства, що займатимуться розбиранням списаних автомобілів. Зважаючи на низький відсоток вторинного використання автомобільних матеріалів, необхідно запроваджувати комплексну систему утилізації автотранспортних засобів (як це, до речі, і роблять в інших країнах). Для цього потрібні великі кошти, які планується отримати за рахунок податку на утилізацію автотранспорту.
   Ставки нового податку досить красномовні: для легкових автівок – 5500 грн, автобусів та вантажних автомобілів і самоскидів – 38 тис. гривень. Щоб обчислити суму сплати за один автомобіль, потрібно помножити податкову ставку на відповідний коефіцієнт, величина якого залежить від стану транспортного засобу (старий чи новий), об’єму двигуна та маси авто. Візьмемо для прикладу легковика з об’ємом двигуна від 1000 до 2000 куб. сантиметрів. Згідно зі змінами до ст. 246 ПК, для нових автомобілів такого типу коефіцієнт дорівнює 1,34, а для «беушних» – 8,26. Таким чином, сума податку за «молодика» сягатиме 7440 грн, а за «старика» – ушестеро більше (45430 грн).
   Виробникам і власникам вантажних автомобілів також доведеться чимало сплачувати. Скажімо, для нових «коліс» масою від 8 до 12 тонн (з коефіцієнтом 1,34) сума податку перевищить 50 тис. грн, а для старих (з коефіцієнтом 6,91) – понад 260 тис. гривень.
Ціни, не стрибайте!
   Щоб запровадити новий (екологічний) податок, необхідно спочатку ухвалити законопроект ­№ 0936 (про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів). Про це згадано у Прикінцевих положеннях зазначеного проекту № 0975: він (у разі ухвалення) зможе набрати чинності як закон не раніше, «ніж через три місяці з дня набрання чинності Законом «Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів»».
   Для втілення цих ідей у життя необхідно вирішити ще кілька суттєвих питань. По-перше, нині, як відомо, органи внутрішніх справ не належать до структур, що здійснюють контроль у сфері податків. Саме тому народним обранцям потрібно розібратися зі змінами до згаданої ст. 250 ПК (йдеться про реєстрацію транспорту на підставі довідки про сплату екологічного податку). По-друге, «утилізаційний» законопроект № 0936 не узгоджується з чинним Законом «Про відходи»: згідно з його положеннями, «зняті з експлуатації транспортні засоби» автоматично прирівнюються до відходів (незалежно від будь-яких критеріїв, які «затверджуються Кабінетом Міністрів України»). На ці та інші «нестиковки» вказує у своєму висновку Головне науково-експертне управління Верховної Ради. На переконання ГНЕУ, запропоновані новели ще потребують серйозного доопрацювання.
   Окрім законотворчих проблем виникають і психологічні. Так, наприклад, перевізники, дізнавшись про зазначені «ноу-хау», відразу вдарили на сполох. Згідно з їхніми заявами, боротьба за екологічну чистоту може призвести до подорожчання автомобілів: мовляв, утилізаційний збір збільшить вартість придбаного авто у декілька разів, а відтак автотранспортна галузь України втрачатиме конкурентоспроможність і програватиме перевізникам сусідніх держав – росіянам та білорусам. Проте асоціація автовиробників України «Укравтопром» дотримується іншої думки: за її даними, вітчизняні виробники «не планують підвищувати ціни на свої автомобілі».
Свідченням цьому є звернення від імені трудових колективів «Богдана», «УкрАвто», «ЛАЗа» та «АвтоКрАЗа» (опубліковане на сайті «Укравтопрому»): ці підприємства виступають за ухвалення обох законопроектів (№ № 0936 і 0975), які спрямовані «на припинення практики використання схем імпорту готової продукції у вигляді частково розібраних автомобілів, що нині є винятково схемою для мінімізації оподаткування і не має ніякого стосунку до повноцінного виробництва транспортних засобів».
   Як вважають представники «Укравтопрому», внесення змін до законодавства (Податкового кодексу та Закону «Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів») надзвичайно важливе для розвитку автомобільної галузі, збереження робочих місць на автопідприємствах і надходження нових коштів до бюджетів усіх рівнів. 
Загалом, позиція вітчизняних автопідприємств досить чітка: потрібно переходити до повноцінного виробництва, використовуючи досвід РФ: нині в Росії вже збудовано 11 автопідприємств, які представляють світових лідерів автомобільної промисловості («Тойота», «Хюндай», «Ніссан», «Вольво», «Рено», «Сканія», «Фольксваген», «БМВ», «Опель» тощо).
   Очевидно, у цьому плані Україні доведеться піти шляхом свого північного сусіда: з вересня ­2012-го Російська Федерація запровадила утилізаційний збір (внаслідок чого припинився експорт нашої продукції і «заморозилося» автовиробництво на заводах у Луцьку і Черкасах). Його базова ставка для легкових автомобілів становить 20 тис. рублів, а для вантажного та комерційного транспорту, автобусів та спецтехніки – 150 тис. рублів (остаточна сума залежить від потужності двигуна та ступеня старіння транспортного засобу). Цей податок росіяни поширюють не лише на автомобілі власного (місцевого) виробництва, а й навіть на ті, які ввозять з інших країн (що не входять до Митного союзу), тобто з усіх, окрім Білорусі та Казахстану. То чому б цим досвідом не скористатись і нам?
Валентин КОВАЛЬСЬКИЙ,
м. Київ

друкувати

Коментарi

Усі коментарі
Додати коментар

Інші статті