Субота, 12 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Освіта
05/06/2014 17:39

Диплом отримано. Навчання триває

«Врегулювання на законодавчому рівні системи професійного навчання та підвищення кваліфікації – нагальна потреба для вдосконалення сучасного освітнього простору», – вважає підполковник міліції у відставці Юрій Добромислов, що нині обіймає посаду доцента кафедри адміністративної діяльності ДАІ Донецького юридичного інституту, а раніше, упродовж 17 років, працював у Центрі післядипломної освіти ДЮІ, чотири з яких був його очільником. Про професійний розвиток працівників органів внутрішніх справ, підвищення їхньої конкурентоспроможності відповідно до вимог часу – в інтерв’ю з фахівцем.

– Юрію Тимофійовичу, чи відчуває нині, на Вашу думку, система МВС України кадровий дефіцит? 
– Міліція – невід’ємна складова суспільства, а отже, не може зоставатись осторонь тих процесів, що відбуваються в ньому. Ні для кого не таємниця, що суттєвий відтік висококваліфікованих, досвідчених фахівців із системи ОВС на пенсію та в комерційні структури, що зумовлено, передусім, відсутністю належних соціальних гарантій, спричиняє руйнування зв’яз­ку між поколіннями працівників органів внутрішніх справ. Нині не рідкість, коли наставниками новопризначених міліціонерів є їхні молоді колеги, що перебувають на посаді не більше як рік.
– З Ваших слів, нині в ОВС відбувається процес омолодження кадрів. Безперечно, це процес позитивний. Але в ньому, мабуть, є й певні негативні моменти?
– На зміну фахівцям, що звільняються з ОВС, приходять нові працівники. Здебільшого, це випускники навчальних закладів системи МВС України, які здобули юридичну освіту за напрямом підготовки «Правоохоронна діяльність» і готові до несення служби в підрозділах, діяльність яких була предметом їхньої фахової спеціалізації, приміром, кримінальної міліції, громадської безпеки, Державтоінспекції, екс­пертно-криміналістичних і слідчих підрозділах тощо. Це, безумовно, позитивний чинник. Але під час призначення на першу посаду молоді фахівці доволі часто мають справу з тим, що в підрозділі, до служби в якому вони готувалися, вакантних посад немає. У такому разі вчорашнього курсанта призначають туди, де потрібен фахівець, незалежно від його спеціалізації. Тоді виникає необхідність «донавчити» молодого працівника згідно з потребами служби. Це зав­дання покликані виконувати центри післядипломної освіти.
– Розкажіть, будь ласка, детальніше про специфіку діяльності центрів післядипломної освіти.
– Основне їхнє призначення – спеціалізоване вдосконалення освіти та професійної підготовки працівника МВС шляхом поглиб­лення, розширення й оновлення його професійних знань, умінь і навичок або отримання професійної спеціалізації, що ґрунтується на здобутому раніше освіт­ньо-кваліфікаційному рівні та практичному досвіді. Головні зав­дання центрів – удосконалення навичок керівного складу в управлінні, навчанні та вихованні підлеглих; впровадження в практичну діяльність новітніх досягнень науки, передових форм і методів роботи, основ нау­кової організації праці; постійне вдосконалення професійної майстерності з урахуванням специфіки діяльності в конкретних підрозділах органів внутрішніх справ; навчання працівників прийомам і засобам забезпечення особистої безпеки під час виконання службових обо­в’язків, під час надзвичайних подій і в екстремальних умовах; удосконалення навичок поводження зі спеціальними засобами та спецтехнікою, експлуатації транспортних засобів, засобів зв’язку тощо.
– Як відбувається процес післядипломного навчання: за єдиною системою чи з урахуванням досвіду та навичок слухачів? 
– Звісно, для кожної категорії слухачів є своя форма післядипломного навчання. Молодих фахівців, яких щойно взяли на службу в органи внутрішніх справ і які потребують спеціальних знань, умінь і навичок, направляють на початкову підготовку. Ті, хто вже має освітньо-кваліфікаційний рівень і практичний досвід роботи, але потребує опанування іншої спеціальності, проходять перепідготовку. Натомість для працівників, що мають навчитися виконувати окремі завдання та обов’язки в межах здобутої спеціальності, є спеціалізація.
– Центр післядипломної освіти Донецького юридичного інституту – один із семи, що нині функціонують в Україні. У чому його особливість?
– Центр належить до структури вищого навчального закладу системи МВС України, що дає можливість залучити до навчального процесу висококваліфіковані науково-педагогічні кадри. У нас викладають п’ять докторів наук і 36 кандидатів наук, зокрема два професори, два старших наукових працівники та 27 доцентів. Крім того, Донецький юридичний інститут – єдиний виш у системі МВС України, що здійснює фахову підготовку працівників для підрозділів Державтоінспекції. Тож і післядипломне навчання працівники ДАІ на такому високому рівні можуть здобути лише в нашому центрі.
Функціонування в ДЮІ Нау­ко­во-дослідного центру психотренінгових технологій дає змогу всім слухачам безплатно взяти участь у тренінгах за програмами «Професійна комунікація працівників ОВС у типових та нестандартних ситуаціях», «Ко­му­ні­ка­ція – Стрес – Безпека» тощо.
Працівники міліції громадської безпеки відточують у нас навички роботи на адміністративному полігоні – комп’ютерній тривимірній моделі реальних ділянок місцевості й за допомогою електронних сценаріїв. Це дає змогу відпрацювати дії під час охорони громадського порядку з імітацією можливих варіантів розстановки задіяних сил і засобів. А ось використання в нав­чальному процесі з керівним складом потенціалу навчального райвідділу внутрішніх справ допомагає майбутнім керівникам відпрацювати вміння та навички прийняття управлінських рішень.
Найближчим часом у центрі запровадять технологію дистанційного навчання: повного, супроводжувального та самостійного. Повний варіант дистанційного навчання дасть змогу слухачам самостійно й у потрібному обсязі опанувати навчальний матеріал із проходженням конт­рольних заходів. Роль викладача при цьому зводиться до рецензування реферативних повідом­лень, спілкування в чатах, на форумах тощо. Супроводжувальний варіант дистанційного нав­чання доповнюватиме традиційну організацію навчального процесу, надаючи слухачу можливість самостійно опрацьовувати необхідний матеріал. Щодо самостійного варіанту дистанційного навчання, то він передбачає неорганізований доступ слухача до певних дистанційних курсів, електронних середовищ, ресурсів навчального та довідкового призначення, що може бути корисним, наприклад, у дослідницькій діяльності. Іншими словами, підвищувати свою професійну майстерність й опановувати нові знан­ня можна буде без відриву від служби. Це дозволить раціональніше використовувати робочий і вільній від несення служби час, чого так бракує сучасним працівникам ОВС.
Бесіду провела Оксана КАЛМИКОВА, Донецька обл.

друкувати
Додати коментар

Інші статті