П'ятниця, 11 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Інтерв’ю
26/06/2015 14:58

Статусна комісія: на екваторі напруги

У Міністерстві внутрішніх справ віднедавна працює комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (УБД) працівників ОВС, які перебували в районі АТО. Очолює її заступник глави МВС Сергій Яровий. «Моменти» вирішили звернутися до голови комісії, щоб дізнатися, як вибудовує свою роботу ця структура і з чим доводиться стикатися її членам в процесі розгляду справ. 

 

Правоохоронці можуть самі подавати матеріали для отримання статусу УБД

– Сергію Анатолійовичу, нагадайте, будь ласка, історію питання: коли й чому в силових відомствах, зокрема МВС, статус учасника бойових дій почали присвоювати власні комісії?

– Статус учасника бойових дій присвоюють згідно з Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою КМУ від 20 серпня 2014 року № 413. Відповідно до зазначеного Порядку, рішення про надання цього статусу безпосередньо працівникам міліції до 17 березня цього року приймала спеціальна міжвідомча комісія, утворена Державною службою у справах ветеранів вій­ни та учасників антитерористичної операції. Потім, згідно з урядовою постановою від 4 лютого 2015 року № 104, таке право отримала комісія МВС з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій працівників ОВС, яку належало створити саме під ці завдання. Щоб забезпечити повноцінну діяльність цього органу в правовому полі, ми підготували, погодили із зацікавленими цент­ральними органами виконавчої влади Положення про Комісію – воно набрало чинності 28 квітня. Відтоді комісія отримала всі правові підстави для проведення засідань й ухвалення рішень.

– Який порядок надання матеріалів у комісію і які терміни їхнього розгляду?

– Для надання статусу учасника бойових дій працівникам ОВС керівники, у підпорядкуванні яких вони проходили службу, в місячний строк після завершення виконання завдань антитерористичної операції в місцях її проведення зобов’язані подати на розгляд комісії МВС довідки за формою, установленою додатком 1 до Порядку, й документи, що підтверджують безпосереднє залучення до виконання завдань АТО, направлення (прибуття) у відрядження до районів її проведення, їхнє перебування на таких теренах. Підтвердними документами є витяги з наказів, директив, розпоряджень, посвідчень про відрядження, оперативних завдань, журналів бойових дій, бойових донесень, дислокацій, книг нарядів, графіків несення служби, звітів, зведень, донесень, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, а також інші офіційні документи, видані держорганами, що містять достатні докази про участь правоохоронця у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення. Крім того, окремо на кожну особу надсилають згоду на збирання й обробку персональних даних за встановленою формою, ксерокопії паспорта й реєстраційного номера облікової картки платника податків, засвідчені підписом керівника підрозділу кадрового забезпечення та гербовою печаткою. Комісія ухвалює рішення щодо надання згаданого статусу в місячний строк з дня надходження документів. Слід зазначити, що в разі неподання керівником підрозділу необхідних матеріалів, працівники ОВС можуть самостійно звернутися до комісії.

– Які переваги надає учаснику бойових дій згаданий статус?

– Надання пільг, переваг і соцгарантій учасникам бойових дій здійснюється відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Приміром, ст. 12 цього закону передбачає 22 пільги, серед яких 75-процентна знижка плати за користування житлом, комунальними послугами, першочергове забезпечення житлоплощею й першочергове відведення земельних ділянок, безплатний проїзд і забезпечення санаторно-курортним лікуванням, першочергове безплатне зубопротезування та одержання ліків тощо. Також щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачують разову грошову допомогу.

Засідання проводять щотижнево

– З чого і як починалася діяльність цієї комісії, які робочі моменти виникали, який потрібен був ресурс – кадровий, фінансовий, технічний, часу тощо, щоб усе запрацювало, немов годинник?

– Діяльність нашої комісії розпочалася тільки з офіційним оприлюдненням Положення про неї. Щодо робочих моментів, то вони виникають щодня, адже кожний матеріал – це окрема людина, унікальна історія.

– Розкажіть детальніше про роботу комісії: скільки там працює людей, чи є штат фахівців у регіонах, у районі АТО, коли проходять засідання, чи викликають туди відповідальних за цю ділянку роботи функціонерів?

– Формою роботи комісії МВС є засідання, які, відповідно до Положення, повинні проводитися не рідше як два рази на місяць. Але, з огляду на кількість матеріалів і соціальну значущість цього питання, задля зменшення часу, необхідного для отримання працівником міліції посвідчення учасника бойових дій, засідання проводимо щотижня. Матеріали, які надійшли, перед кожним засіданням вивчають у відділі оформлення документів учасників бойових дій Управління соціально-гуманітарної та психологічної роботи ДКЗ МВС, в якому працює п’ять осіб. У територіальних органах Управління теж створено робочі групи з підготовки й направлення до нас документів, очолювані керівниками обласних кад­рових підрозділів. Щодо виклику людей, то ми використовуємо практику заслуховування відповідальних осіб, у разі виявлення прорахунків, наявності типових недоліків в оформленні документів тощо.

– По скількох розглянутих поданнях було прийнято позитивне рішення і скільки ще перебуває на розгляді?

– Натепер статус учасника бойових дій отримали 11 272 працівники міліції, зокрема 8 505 – рішеннями комісії МВС. У роботі залишається ще більше як 5 тис. матеріалів.

– Через які причини не надають статус учасника АТО? Скільки таких осіб?

– Річ у тім, що, відповідно до п. 6 Порядку, за відсутності підстав відомчі комісії повертають документи до органів внутрішніх справ для подальшого доопрацювання. Наразі наша комісія повернула матеріали на 228 осіб – здебільшого це пов’язано з браком достатніх підтверджувальних документів. У разі виявлення помилок в оформленні, намагаємося в робочому порядку усувати їх, щоб всі ці бюрократичні механізми не ускладнювали життя людей, які гідно захищають суверенітет України. Також, за наявності підстав, передбачених для позбавлення статусу УБД (обвинувальний вирок суду, підробка документів про участь в АТО, заява особи про позбавлення її статусу), комісія може вирішити відмовити в його наданні.

«Швидкість» набуття статусу залежить як від командира, так і бійця

– Чи доводилось у згаданий період змінювати відомчі нормативи, виходити із законодавчими ініціативами? Що варто ще змінити в законодавстві, аби ті люди, які реально воюють, не почувалися кинутими напризволяще, забутими?

– Дуже багато питань виникало раніше щодо надання статусу УБД добровольцям, які справді воювали, деякі зазнавали поранень, але офіційно не були зараховані до штату підрозділів міліції. Нині внесені відповідні зміни до ЗУ «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту» (набирають чинності 22 червня цього року). Ми підготували пропозиції щодо реалізації цих змін.

– Чи викриває комісія спроби певних посадовців, службовців тощо здобути заповітний статус у формальний спосіб, не беручи участі в реальних бойових діях, нічим не допомагаючи фронту? Є відомості, що дехто таким чином штучно влаштовує собі «добровільну люстрацію», але знову ж таки – на папері, а не на блокпості.

– Комісія розглядає матеріали на всіх осіб, які були надіслані, ухвалюючи рішення відповідно до Порядку, затвердженого Кабміном. Ми докладаємо всіх зусиль, щоб викорінити ці ганебні спроби, але правових підстав для відмови, якщо в наявності є документи, що підтверджують участь особи в АТО, у нас немає.

– А чи враховують у комісії специфіку оперативної роботи деяких фахівців МВС, адже фактично ризикувати життям через потребу здобуття інформації, вербування її джерел, виявлення терористичного підпілля в глибокому українському тилу, далекому від району АТО, їм доводиться почасти не менше, аніж не передовій, а то й більше?

– Звісно, ми враховуємо специфіку діяльності деяких підрозділів міліції, зокрема й оперативних, кінологів, слідчих тощо. Хтось із працівників базується за межами антитерористичної операції, але здійснює виїзди до району її проведення. Саме належне фіксування таких заходів і стає запорукою надання надалі цим особам відповідного статусу УБД.

– Від бійців і офіцерів добровольчих батальйонів МВС доводилося чути багато нарікань на тяганину з присвоєнням статусу учасника АТО. Чому вона виникала й чи вдалося нареш­ті ліквідувати цю проблему?

– Це відбулося через те, що рішення про надання статусу учасника бойових дій міліціонерам до 17 березня ухвалювала міжвідомча комісія, утворена Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції. І, як уже я зауважував, тільки з травня ми змогли нормально функціонувати й проводити результативні засідання комісії МВС. Тобто вона працює півтора місяця, за які, повірте мені, нам вдалося таки чималого досягти. До того ж ми не сиділи, склавши руки, навіть у період, коли ще не мали всіх правових підстав для роботи цього органу. Постійно вивчали матеріали, надіслані територіальними ОВС, готували їх для подальшого розгляду. Саме тому маємо такий вал документів. Наразі проблему поступово вирішуємо і сподіваємося, що впродовж найближчих 5-6 тижнів комісія вийде на нормальний режим роботи.

– Наскільки залежить, якщо можна так сказати, швидкість набуття статусу від безпосереднього командира підрозділу й кадрової служби? Може, деякі запитання й нарікання слід адресувати їм?

– Звісно, передусім, це залежить якраз від швидкості та якості оформлення матеріалів на місцях. Дуже багато часу члени комісії МВС витрачають на доопрацювання матеріалів. Тому ми використовуємо практику виклику відповідальних за цей напрям роботи фахівців до міністерства й доопрацювання документів безпосередньо на місці. Проте ця робота ускладнена ще й тим, що самі учасники АТО не завжди своєчасно надають необхідні матеріали (зокрема відомості щодо персональних даних), а нам вони потрібні для подальшого інформування Держслужби у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.

– Хто розглядає апеляції від претендентів на отримання статусу учасника бойових дій, незадоволених результатом вивчення матеріалів щодо нього?

– Відповідно до п. 8 Порядку, рішення комісії може бути оскаржено в судовому порядку. Водночас, у разі відмови в наданні статусу, повторно це питання можна винести на розгляд за рішенням міністра внутрішніх справ.

– Дякую за змістовне інтерв’ю!

Бесіду провів Геннадій КАРПЮК, «Моменти»

друкувати

Коментарi

Додати коментар