П'ятниця, 11 грудня
громадсько-правовий тижневик
Тижневик « Іменем закону » та додаток « Моменти »
представляють об'єднане інтернет-видання imzak.org.ua
Рубрики Усі рубрики
Автобан
04/08/2014 17:36

Бережи автомобіль!

Хоч як це прикро констатувати, а крадіжки автомобілів залишаються одними з найпопулярніших видів злочинів. Як засвідчує практика, з року в рік викрадачі вдосконалюють свій «професіоналізм», що дає підстави вважати: транспортні засоби й надалі будуть об’єктами посягань з боку злодіїв. І якщо викрадач Дєточкін із легендарного фільму радянських часів «Стережись автомобіля!» викрадав машини зі шляхетною метою допомоги дитячим будинкам, то нині такого благородства не побачиш. Але певна «романтика» все ж існує. Навіть впіймавшись і відсидівши строк, злодій часто знову береться за старе. І тут уже суть не тільки в бажанні отримати кримінальний прибуток, а ще й в набутих у середовищі ув’язнених нових «навичках» і – в азарті!

На гостини – по машини

Приміром, на Миколаївщині, за інформацією обласного управління МВС, найураженіші автокрадіжками цього року міста Южноукраїнськ, Первомайськ та Миколаїв. Більшість таких злочинів розкрито, але проблема залишається більш ніж серйозною... Зокрема, з квітня по червень у місті Южно­українську викрадено шість автомобілів. Як відзначає начальник міськвідділу міліції Микола Кушніров, для невеликого містечка такі події та ще й у такій кількості – факт надзвичайний. Ці злочини стали найрезонанснішими за перше півріччя, оскільки ані вбивств, ані розбоїв, дякувати Богу, в Южноукраїнську за цей час не скоювали. Здобиччю злодіїв ставали здебільшого радянські машини: «Жигулі» й «Москвичі», а також один «Фольксваген». Авто викрадали вночі з дворів жителів міста, які часто залишають свої машини просто неба, та ще й, як з’ясувалося, незамкненими.

...Юрій С. з одного із сіл Кіровоградщини вже мав негаразди із законом і дістав умовну судимість саме за автовикрадання. А ще раніше працював на станції техобслуговування. Тож автомобільна справа – його «коник».

Навідавшись навесні в Южноукраїнськ у гості до знайомих, хлопець одразу звернув увагу на чималу кількість автівок, що їх залишають на ніч у неохоронюваних дворах. А далі – все було справою техніки. Першого свого «Жигуля» Юра «поцупив», без особливих зусиль відімкнувши його дверцята звичайним складаним ножем. Видер і з’єднав дроти запалення – та й шукай вітра в полі.

Машину продав на запчастини в Кіровоградській області всього за 500 доларів. Легкість, з якою вдалося провернути прибуткове дільце, окрилила молодика, тож він знову приїхав у місто енергетиків, де довірливі городяни й далі залишали свої машини просто неба. І цього разу його здобиччю стали «Жигулі», господар яких полегшив оборудку злодія, залишивши ключ у замку запалювання. І той знову пригнав машину на Кіровоградщину, до «свого» пункту приймання запчастин.

Загалом таких вилазок Юрій «звершив» аж шість! Три машини продав на запчастини, ще три – покупцям, які особливо й не замислювалися над їх походженням. Та, як кажуть, до слушного часу… В одній з автівок спритний «продавець» не­обачно залишив документи на ім’я реального власника машини. А її новий «хазяїн» роз’їж­джав своїм селом узагалі без документів, використовуючи машину лише за крайньої потреби, уникаючи таким чином зустрічей з ДАІ.

Але така зустріч усе ж відбулася, і викрадене авто довелося повернути справжньому власникові. А сам злодій попався, коли з краденою машиною нарвався на пост ДАІ, де його хотіли зупинити. Хлопець кинувся навтьоки, але далеко не заїхав... Три викрадені ним машини були повернені їхнім колишнім господарям, а ще троє автомобілістів отримали те, що від їхнього майна не встигли продати на запчастини.

Нині автомобільний злодій перебуває під вартою. Йому інкримінують вчинення кримінального правопорушення за ст. 289 КК України (незаконне заволодіння автотранспортним засобом). Цього разу крадієві загрожує від п’яти до восьми років позбавлення волі. А начальник Южноукраїнського МВ міліції Микола Кушніров настійно радить власникам машин не ставити їх у легкодоступних місцях, не скупитися на сигналізацію й не забувати замикати дверцята своїх авто.

«Биток» і двійники

Як розповів начальник відділу управління карного розшуку Миколаївського обласного УМВС Юрій Завадський, крадіжки транспорту були, є і будуть. Колись крали коней, нині викрадають машини. Тому насамперед все-таки необхідна профілактика цих крадіжок і турбота самих автовласників про своє майно. Проблема полягає ще й у тому, що на недорогих машинах їхні господарі не поспішають установлювати сигналізацію, вартість якої може не набагато відрізнятися від вартості самого авто. Вони не бачать сенсу в такому обладнанні й заощаджують, залишаючи свої машини будь-де.

Якщо порівнювати цю проблему з країнами Європи, то там машину можуть залишити на вулиці лише в освітленому місці, де є вуличний реєстратор (відеокамера). У нас з відеокамерами складніше, та й з пильністю автовласників, як бачимо, також. А самі злочини розподіляються на кілька категорій. У пер­шому випадку зловмисник може просто взяти автомобіль, щоб покататися, а після цього покинути його або навіть… повернути власникові, що за цей час уже міг і з заявою в міліцію звернутися. Зокрема, нещодавно в Миколаєві затримали громадянина, який викрадав машини в Ленінському районі просто для втіхи, щоб покататись, а потім покинути.

В інших випадках ідеться про викрадення з метою продажу автівки на запчастини або як спрацьоване авто. Також є схема, коли злодії купують за копійки розбиті машини, тобто так званий «биток». Її розбирають на запчастини або брухт, від якого можна виручити трохи грошей. Але головна «фішка» полягає в тому, щоб з документами на «биток» було все гаразд. Потім викрадають автомобіль тієї ж марки, на ньому переплавляється номер кузова, і таке авто вже продається за вищу ціну з «чужими» документами. Однак її вартість все одно нижча, ніж за таку ж машину зі справжніми номерами. Тому охочі роздобути такого «коня» завжди знайдуться. За словами Юрія Завадського, нещодавно були затримані учасники злочинної групи, що промишляли «битками». Вони продавали ці машини навіть своїм друзям, що не знали справжнього походження такого автомобіля.

Останнім часом почастішали й викрадання машин престижних марок – «Лексусів», «Тойот» тощо. Часто в таких випадках діють злочинні групи із сусідніх держав. Також є проб­лема автомобілів-«двійників». Це коли в різних регіонах можуть їздити однакові машини з однаковими, підпільно виготовленими, документами. П’ять років тому в Очаківському районі була вилучена партія такої поліграфії. Її привезли викрадачі з Львівської області. За словами міліціонерів, якість підроблених документів з водяними знаками й голограмами була бездоганною. А іноді оригінальні бланки документів зловмисники крадуть там, де вони зберігаються.

Ще одна злочинна комбінація – «продаж» автомобіля, взятого в кредит. Тобто людина, взявши машину в кредит, здає її зловмисникам для перебивання номерів або розбирання, а сама пише заяву в міліцію про те, що автомобіль у неї викрали. Нещодавно в Миколаєві саме на цьому й попалася сімейна пара. Подружжя заявило, що поки вони сиділи в кафе супермаркету, у них викрали джип, який у цей час був на стоянці.

Операм карного розшуку довелося переглянути записи камер стеження, з яких стало зрозуміло, що ключі від машини її власники передали тут же, на стоянці, своєму родичу, який швидко впорався з автівкою – машину знайшли через кілька днів уже в розібраному вигляді в гаражі на околиці Миколаєва. Та уникнути списання кредиту хитрунам не вдалося. А крім цього, вони стали фігурантами кримінального провадження.

 

Експертиза проти шахраїв

За словами керівника сектору комплексного дослідження транспортних засобів експертно-кри­міналістичного центру при Миколаївському обласному управлінні МВС Миколи Фурманюка, з початку нинішнього року фахівцями центру проведено 700 обстежень автотранспорту. У 16 випадках номери машин виявилися підробленими. Найчастіше виявлені порушення – це перебивання або переплавляння номера кузова. Найбільше виявились «уражені» цим «Ауді», «Тойоти», «Мерседеси». Та не гребують автошахраї й «вітчизняними» марками авто. 

Такі експертизи вельми дієвий спосіб захистити себе від того, щоб не стати жертвою автомобільного шахрайства. Але робити дослідження потрібно ще до того, як ви купили автомобіль або зібралися його перереєструвати. Бо потому вся відповідальність за машину ляже на вас. Коли ж виявиться, наприклад, що номери перебиті, то автомобіль підлягатиме опису й на місце пригоди повинна виїхати слід­чо-опе­ра­тивна група.

До речі, вартість експертиз – символічна: менше двохсот гривень. Тож, купуючи автомобіль, краще відразу застрахувати себе від можливих неприємностей, провівши експертизу.

 

Руслан ПОДГОРНИЙ,

Миколаївська обл.

друкувати

Коментарi

Додати коментар

Інші статті